Etter fire års fravær fra Formel 2-VM, gjorde Frode Sundsdal en imponerende retur på San Nazzaro-banen i Italia siste helgen i august. Sist han deltok i en VM-runde var i Abu Dhabi i 2019, en opplevelse som endte i frustrasjon.
Siden den gang har Sundsdal ikke ligget på latsiden; han har vunnet flere nordiske mesterskap i Formel 2, bygget opp RacingFabrikken—en drømmefabrikk for racingentusiaster—og arrangert tredje runde av F2-verdensmesterskapet under Tønsberg Båtrace.
San Nazzaro var den perfekte arena for comebacket. Som den raskeste banen i hele VM-serien og hjemmebanen til DAC Racing—produsenten av Sundsdals båt—var forventningene høye. Med støtte fra Guido Cappellini, teammanager for Team Abu Dhabi og eier av DAC Racing, hadde Frode en betydelig fordel, selv om tekniske problemer begrenset ham til kun 27 runder før løpet.
En utfordrende start med motorhavari på torsdag formiddag tvang teamet til å bygge en ny motor. Tross hindringene var båten klar for innsjekk fredag formiddag, og alle godkjenninger var på plass for lørdagens løp.
Under den første frie treningen viste Sundsdal at han fortsatt hadde det som skulle til. Med en toppfart på 200 km/t lå han lenge blant de tre beste og sikret seg en plass innenfor helgens målsetting om topp 10. I kvalifiseringen til Q1 satte han beste tid tidlig og endte på en sterk syvendeplass, kun 0,7 tideler bak VM-lederen Edgaras Riabko.
Q2 ble en større utfordring. En feilvurdering av drivstoffmengden påvirket båtens balanse, og Sundsdal endte på niende startspor til søndagens finale, 1,2 sekunder bak beste tid og 0,39 tideler fra topp 6.
Søndagens fritrening ble et høydepunkt. Med justert setup sikret Frode Sundsdal P1, raskere enn hele feltet. «Det er over all forventning. Vi siktet på topp 10 og håpet på topp 6, men å notere beste tid rett før GP-start var en ordentlig boost,» uttalte en begeistret Sundsdal.
Finalen startet lovende. Fra niende startspor var Frode raskest ut og tok sving nummer seks, en posisjon han holdt til løpet ble restartet. Under restarten oppsto det dramatikk da Sacchi fra Monaco, ifølge Sundsdal, tyvstartet og kolliderte med ham. Resultatet var en spektakulær krasj hvor Sundsdal utførte en 720-graders piruett sideveis før båten stoppet helt opp. Heldigvis kom han uskadd fra hendelsen.
Til tross for den uheldige avslutningen har teamet fått verdifull innsikt. «Løpet var over, men vi har fått mange svar på hva som skal til,» sier Frode. Nå rettes blikket mot fremtiden. Vinteren skal brukes til å bygge opp båten igjen, og planene om et to-båts team i F2 er i full gang, med håp om å bygge videre på de positive resultatene fra San Nazzaro.
På spørsmål om det ikke er på tide å gi seg, smiler Frode Sundsdal og svarer: «Ikke enda, jeg skal kjøre et par sesonger til. Jeg har det fortsatt.»