Oliver Horntvedt stakk av med to priser på årets motorsportgalla. Årets gjennombrudd og årets båtsportutøver ! Fantastisk avslutning på drømmesesong for 16 åringen fra Ljan i Oslo.
Han har i 2022 sesongen vunnet ALLE løp han har deltatt; til sammen 7 båtrace.
Internasjonale og de beste plasseringene:
2019: EM i Rendsburg, Tyskland 18 plass – 2 plass i gruppe B (de som ikke kom videre til finalen) + 3 plass i Nora, Sverige samme år
2020: VM i Østhammar, Sverige 12 plass og vinner av det viktige Tønsberg Båtrace i Norge
2021: Ble VM avlyst på grunn av Covid 19, men han ble Norgesmester i Larvik Norge og vinner av Norgescupen
2022: VM, Tallin Estland 1 plass, Nordisk mester i Sverige og Norgesmester + Norgescupen ved å forsvare titlene – samt årets gjennombrudd og årets båtsport utøver
Resultater 2022 sesongen:
Akkerhaugen Norge, Norgescup – 1 plass
Tvedestrand Norge, Norgescup – 1 plass
Aluksne, Lavia, Internasjonalt løp – 1 plass
Tallin, Estland, VM – GT15 -1 plass (Gullmedalje)
Smedjebakken, Sverige Nordisk mesterskap – 1 plass (Gullmedalje)
Holmestrand, Norge, Norgesmesterskap – 1 plass (Gullmedalje)
Songe, Norge, Norgescup – 1 plass og totalvinner av Norgescupen
Frode Sundsdal sa til Båtsport.no :
Oliver Horntvedt er et av norges beste talenter. Ingen Normann har tidligere vunnet VM tittelen i GT 15. Jeg bøyer med i støvet, og gratulerer hele familien.
Far, Bjarne Horntvedt fortalte Båtsport.no :
I praksis har de beste teamene meget erfarne kjørere og mekanikere. Båtene er utviklet over mange år gjerne fra søsken eller andre kjørere i en klubb. Andre land kan starte fra de er 10 år og kjørerne har mye mer erfaring enn vi kan fra 13 år.
VM et i Tallin var på hjemmebane blant en av Europas beste båtbyggere og propellmakere fra Estland og Oliver slo hjemmefavoritten som hadde 1,5 sekunder raskere rundetider med sin båt på tidskvalifiseringen.
Dette er Olivers 4 sesong i GT15
Oliver Horntvedt fortalte Båtsport.no :
Vi hadde testet hundrevis av starter på akkurat 425 meter hjemme på fjorden Utenfor Oppegård i Oslo for å kunne være først på første bøye på VM banen i Harku i Tallin.
Oliver hadde med sin forholdsvis lange kropp (187 cm) en fordel for å kunne påvirke båten mest mulig under start og kjøringen i svinger under også røffe værforhold.
Båtsport.no lurer på hva fremtiden bringer ?
GT 30 med samme båten smiler Oliver.
Vi ønsker han lykke til.